2017. május 17., szerda

Jasper Fforde: Egy regény rabjai


Jasper ​Fforde kitűnő második regényében folytatódik a Jane Eyre esetben elkezdődött ötletgazdag, fordulatos és elképesztően eredeti irodalmi kaland – ismét a találékony és rettenthetetlen irodalmi zsaru, Thursday Next főszereplésével. Mivel élete szerelmét, Tedet nemlétezővé teszi a korrupt Góliát Konszern, Thursday kénytelen beállni a regényeken belül működő rendőrség, a Juriszfikció kötelékébe, ahol is kiképzőt és társat kap Dickens Szép remények című regényének szereplője, a férfigyűlölő Miss Havisham személyében. Miután elsajátítja új szakmájának csínját-bínját, Thursday vakmerő kirándulást tesz Poe A holló című versében, fejest ugrik Kafka és Austen műveibe, de még Beatrix Potter egyik mesekönyvében is akad dolga. Fergeteges kalandjai során életveszélyes véletlen egybeesések célpontjává válik, hitelesítenie kell egy gyanús körülmények között felbukkant új Shakespeare-darabot, és ha ez nem volna elég, meg kell akadályoznia, hogy a föld összes élőlénye egyik napról a másikra ragacsos, rózsaszínű zselévé váljon…



El szeretném mondani, hogy nagyon ritkán olvasok sorozatot, folytatni pedig csak akkor vagyok hajlandó, ha az író az első részben meggyőzött arról, hogy igenis van stílusa és a következő részek is rejthetnek még számomra érdekes tartalmat. 

Jasper Fforde pontosan egy olyan író, akitől nem tudhatja az olvasó, hogy legközelebb mire számíthat, de azt biztosan tudjuk, hogy jó az, amit csinál. A regény világa fantasztikusan részletes és kidolgozott, számomra az egyik legkedvesebb kitalált világba kalandozhattam ismét Thursday Next-tel. Valljuk be, hogy mindannyian szívesen belépnénk kedvenc regényünkbe és meglesnénk, vagy éppen kedvünk szerint alakítanánk a történetet, elárulom kedves olvasó, hogy itt és most erre mindenkinek lehetőséget nyújt az író. Élvezetes volt Thursday-jel be- és kiugrani a regényekből, ahol mindig történt valami izgalmas. Egy pillanatra sem lankadhatott a figyelmünk, mert folyamatosan fenntartotta az érdeklődést a cselekmény alakulása.

A történet középpontjában továbbra is az irodalom áll. Egy olyan világba kalandozhatunk, ahol Shakespeare, Brontë, Dickens, Austen, Poe és az angol irodalmat meghatározó írok mind-mind olyan népszerűségnek örvendenek, hogy szükség van egy különítményre, akik a műveiket védik az ártó erőktől. Az Irodet tagjai, - melynek Thursday Next veterán háborús hős is ügynöke - nem csak az íróasztal mögül harcolnak, hanem terepen, vagy akár bent a művekben is felveszik a harcot a gonosszal. Thursday-nek most azonban nagyon is személyes ügyévé válik, hogy a gonoszt megállítsa és ezáltal visszakapja régi, bár unalmasnak nem mondható életét. Versenyfutásba kezd az idővel és a gonosszal, hiszen a saját élete a tét.

Nagyon szerettem Thursday karakterét, mivel vicces, nőies, de ugyanakkor erős és határozott is. A bizarr világban is érezni lehet rajta, hogy mennyire emberséges és küzdő szellem, még akkor is, ha önmagát veszélybe sodorja. Számomra az ilyen női karakterek jelentik a regények fénypontját, fontos számomra, hogy ne legyenek mesterkéltek. 

Maga a történet most egy picit, de tényleg csak egy picit kuszának tűnt elsőre, de ahogy egyre jobban belemerültem ebbe a furcsa világba elkezdtem azt érezni, hogy minden okkal történik és valóban lehetséges a regények által megváltoztatni a világot is.  

Engem Fforde ismét magával ragadott és lebilincselt, szerettem a karaktereket, a történetvezetést, a stílust és az irodalmi utalásokat minden mennyiségben.

Összességében ismét kaptunk egy csipet sci-fi-t, egy kevés krimit, és sok-sok irodalmi utalást. A keverék most is annyira jól sikerült, hogy az író megteremtett egy különleges világot, amibe az angol szépirodalmat kedvelők ugyanúgy el tudnak merülni, mint a sience fiction rajongói, de ígérhetem, hogy a krimi kedvelői sem fognak unatkozni. Nekem a romantikus szál továbbra is egy picit lehetett volna erősebb, de azt kell mondanom, hogy e téren is volt azért miért izgulni és nem nem maradt hiányérzetem, amikor az utolsó laphoz értem.

Számomra ez a regény csodás keveréke a modern és a régmúlt koroknak.

Mielőtt elfelejtem! Szeretnék egy, nem is egy, hanem legalább két Dodót! Kedvenc karakter!

Eredeti cím: Lost in a Good Book
Kiadó: Cor Leonis
Oldalszám: 402
Kiadás éve: 2013
Műfaj: humoros alternatív történelem
Fordította: Tóth Tamás Boldizsár

2 megjegyzés:

Letya írta...

Régóta szemezek már a regénnyel,de eddig visszatartott, hogy a kiadó nem folytatja a sorozatot. Mennyire összefüggőek a részek?

Kritta írta...

Szia!
Teljesen jól olvashatóak a részek külön-külön is. Persze után még szeretnél több Thursday-t és Dodót, de lényegében az egyes részek lezárásra kerülnek és csak lényegtelenebb szálak maradnak nyitva, hogy lehessen folytatni a történetet. Én elég nagy időkülönbséggel olvastam a két részt is és nem volt hiányérzetem.

 

Könyvlelő Published @ 2014 by Ipietoon