2016. szeptember 26., hétfő

Interjú Izolde Johannsennel - A Birodalom tengeri bástyái sorozat fantasztikusan író szerzőjével

Izolde Johannsennel Michael T. Marble-vel közösen jegyzett, szeptember 2-án megjelent második világháborús témájú regényük, a Birodalmi kalóz kapcsán készíthettem interjút. 
Az írónő korábban megjelent sorozatai A kárhozat  éjjele és a  Kobzos éneke mellett széleskörű érdeklődésre tarthat számot a most induló Birodalom tengeri bástyái sorozat is.




Jelen sorozat a 2. világháború tengeri vonatkozásait dolgozza fel nagyon részletesen és olvasmányos formában. Az írónő hangvételének köszönhetően a női olvasók számára is érdekes és tartalmas olvasmány lesz, ezt ígérem.
 A sorozat első része az Admiral Graf Spee birodalmi páncéloshajó portyázását, pusztulását és az Altmark történetét állítja középpontba, a sorozat következő része pedig már a híres csatahajó, a Bismarck történetét fogja megeleveníteni. 


INTERJÚ


Kérlek, mesélj írói munkásságodról az olvasóknak, illetve arról, hogy mit lehet tudni rólad, mint magánemberről!


- Nappal, egy szakrendelőben dolgozom asszisztensként. Nagyon jó a munkaidő beosztásom, mert a délutáni műszak napján egész délelőtt a kutatásoknak és a fordításoknak szentelhetem az időt – amiből soha nincs elég. Kutatási területem ugyanis a II. világháborús német birodalmi haditengerészet és erről a témáról nagyon kevés a magyar vonatkozású anyag, ezért német és angol szakanyagból dolgozom. A lefordított anyag birtokában aztán éjjelente dolgozom az épp soros kézirat fejezetein.


Bemutatnád az olvasóknak szerzőtársadat, Michael T. Marble-ét?

- Michael T. Marble az 1939-1945 című hadászati-hadtörténetiblog szerkesztője. 2015-ben kértem fel mint hadászati szakértőt, a közreműködésre, így a kéziratban szerzőtársként dolgozott mellettem. A regény honlapját is ő állította össze valamint a honlapon feltüntetett térképek is a közös munka eredményeként készültek el.
Mikor és milyen hatásoknak köszönhetően döntötted el, hogy könyvet írsz a második világháborúról és azon belül is annak tengeri vonatkozásairól?
- Már középiskolás koromban is kiemelten foglalkoztam a német történelemmel, de akkor még a szárazföldi hadszínterekre és az adott év politikai aspektusaira koncentráltam. Később, amikor az egyik kalózregényemhez korhű leírásra és némi kézzel fogható tapasztalásra volt szükségem, elmentem a TIT hajózástörténeti Klub előadásaira és egy teljesen új világot ismerhettem meg ezáltal. Megismerkedtem a tengereken zajló csatákkal és kiderült számomra, hogy a vitorláshajókon túl van egy izgalmas, általam addig még fel nem fedezett világ. 2004-ben kezdtem komolyabban foglalkozni a tengereken zajló ütközetekkel. Mivel az iskolai tananyagokból a nagy vízi ütközetek rendre kimaradtak, élvezettel vetettem magam ennek az új történelmi anyagnak a fellelhető magyar vonatkozású anyagába. Az érdeklődésem elsősorban a hadihajók kapitányainak életrajza felé irányult, később azonban rájöttem, hogy a kép nem lehet teljes a parancsnokságuk alá tartozó hadihajók története nélkül. Mivel azonban teljes összefoglaló képet még csak dokumentumanyag formájában sem találtam, ezért neki láttam egy saját sorozat elkészítésének. A sorozat terve szerint az Erich Raeder nagyadmirális által felvázolt Z-terv alapján szeretném bemutatni a németek felszíni hadiflottáját.

Kérlek, mesélj pár szóban a könyvről és arról, hogy most éppen min dolgozol!

- A sorozat első regénye idén szeptember elején jelent meg. Az Admiral Graf Spee páncéloshajó, ismertebb nevén „zsebcsatahajó” és ellátóhajója az Altmark történetéről szól – kiemelten bemutatva Hans Langsdorff sorhajókapitány, a hajó parancsnoka életútját és a hajóhoz fűződő tevékenységét. A regény különlegességét az adja, hogy sem a hazai, sem a világirodalomban eddig nem jelent meg összefoglaló történelmi nagyregény ebben a témában. Külön érdekesség a könyv végén található teljes Hans Langsdorff életrajz és a kiegészítő szakmai anyagok, melyek 10 év kutatását zárják le. Azaz 1939-2015-ig a történettel kapcsolatosan, minden fellelhető benne. Úgy szoktam emlegetni, ha a besorolását kérdezik, hogy ez egy hajózási-hadászati-életrajzi-történelmi regény.
Jelenleg a sorozat második részén dolgozom, ami a Bismarck csatahajó küldetését és bukását mutatja be, annak parancsnoka Ernst Lindemann életrajzán keresztül. A koncepció ugyanaz marad, tehát egy olyan átfogó képet kapunk, ami egyedülálló a hazai hadászati irodalomban. Történelmileg ekkor már 1940-41-es háborús Németország mindennapjai következnek ez is nagyon érdekes adaléka lesz a regénynek – pl. a katonatisztek családjainak bemutatása, mit éltek át mialatt a férfiak a tengeren teljesítettek szolgálatot.
A legfontosabb dologról azonban még nem beszéltem: a csapatomról. Összeállítottam egy szakértői csapatot, akikkel együtt dolgozom. Rajtunk írókon kívül még hat tagot számlál a „Kriegsmarine-csoport” szakmai lektorokat, bloggert, szerkesztő-lektort és a téma ma élő legnagyobb külföldi szakértőjét, aki levelezés útján segítette értékes tanácsaival a kézirat alakulását.


Mit jelent számodra az írás?


- Számomra az írás már rég túlnőtt a hobby keretein. Munkásságommal egy új még feltáratlan terület bemutatásán fáradozom, szeretném még árnyaltabbá, részletesebbé tenni a II. világháborús éveket, melynek pillanatai alól senki nem vonhatja ki magát.
Elmesélnéd, hogy hogyan jutottál el a könyvkiadásig, milyen út vezetett az első regényed megjelenéséhez?
- Szerzői kiadásban jelennek meg sorozataim, mert én kifejezetten rétegkönyveket írok. „A kobzos éneke” sorozat kalandregényekből áll, „A kárhozat éjjele” egy történelmi misztikus fantasy sorozat és most „A birodalom tengeri bástyái” című hadtörténeti sorozat sem éppen az a nagy tömegeket megmozgató trendi téma. Így aztán egyetlen hazai nagy kiadó sem vállalta fel a könyvek kiadását. A visszajelzések azonban arra engednek következtetni, hogy igenis van igény a réteg-irodalomra, szakirodalomra és ezek a könyvek is megtalálják a célközönségüket. Az Underground Kiadó épp ezt az utat célozta meg és én nagyon örülök annak, hogy immáron három éve dolgozom együtt velük és mindhárom sorozatomat ők gondozzák.


Van olyan író, aki inspirál?


- Mindhárom sorozatomat más és más író inspirálta. Most, a háborús könyv kapcsán kiemelném Erich Maria Remarque munkásságát, mert az ő regényein nőttem fel. Női íróként nagyobb elismerést azt hiszem nem is kaphattam volna, mint amikor Cselenyák Imre írótársam az alábbi szavakkal nyilatkozott a történethez kapcsolódó „Háborús idők” című novellámról:  olyan eleganciával írták meg mintha írója egy angol lord lenne. Ezen felül gratulált a férfias empátiához, ami a történetet végigkísérte. Háborús pillanatokról, csatákról, sikert és kudarcot megélő férfiakról írok, hadászati témában. Nem könnyű vállalkozás – de a jelek szerint jól sikerült.

Megmutatnád az olvasóknak, hogy hol és hogyan alkotsz?

- Éjjelente amikor a család nyugovóra tér, akkor a nappali egy vihar dúlt könyvtárrá változik, szótárakkal, jegyzetekkel, térképekkel. Mind a két számítógép bekapcsolva villog és én hatfelé figyelek, egyszerre levelezek és vitatkozok a csapatom tagjaival, kutatok és írok és közben rettentően élvezem ezt az új életfeladatot. A Kriegsmarine-csoport minden tagja rendkívül lelkes, alig várják a készülő fejezeteket, amit aztán ízekre szednek és mikor felbukkan a kezeik közül, sokkal jobb lesz mint volt, nekem nincs más dolgom csak a rengeteg piros javítást, áthúzást és betoldást letisztázni, hogy a legvégén a lektorunk szigorú rostáján is átmenjen a történet.

Köszönöm szépen az interjút!

                              


A könyv vonatkozásában további érdekességekért ide látogathatsz: 


További értékelések a könyvekről és interjú Izolde Johannsennel:



0 megjegyzés:

 

Könyvlelő Published @ 2014 by Ipietoon