2018. június 19., kedd

Csúcsformában Jackie-vel

Fülszöveg: Folyamatos pörgés az életem: szerepek, filmek, bemutatók, utazások, határidők, megbeszélések. Mindenki a barátom és én mindenki barátja vagyok: kaszkadőr társaim, színészek, rendezők, producerek, cimborák. 
Ebben a folyamatos pörgésben szinte teljesen elfelejtettem, hogy ki vagyok én, Jackie Chan, az ember. Szinte elfelejtettem, de ekkor jött Zhu Mo. 
Kérdezett, hallgatta a történeteimet, aztán elkezdett írni. Amit leírt, az én voltam. Miközben felelevenítettük az emlékeimet, arra gondoltam, igen, ez vagyok én, ez is én vagyok. 
De ez nem a filmvászonról vagy a címlapokról ismert Jackie. Nem. 
Ez egy teljesen hétköznapi ember, a maga gyarlóságaival, megbánásaival, örömeivel és bánataival. És az érzelmeivel, amelyeket oly nehezen tudott megosztani azokkal, akik a legközelebb álltak hozzá. Szeretném most mindenkinek megmutatni ezt a Jackie Chant. 
Szeretem ezt a könyvet, legalább annyira, mint a filmjeimet.


Véleményem:

Bevallom, Zhu Mo-ról eddig soha nem is hallottam, ami talán bocsánatos dolog, hiszen írói munkássága Jackie Chan életrajzának megírásával került csupán a világ elé. 3 év kemény munkáját foghatja kézbe az olvasó. A magyarul Csúcsformában címmel megjelent kötetben Jackie Chan kitárulkozik a világnak.

Egyetlen hozzá közel álló munkatársát/barátját, Zhu Mo-t engedte annyira közel magához, hogy lehetőséget kapott egy ilyen átfogó, a hagyományos életrajztól némiképpen eltérő mű megírására. Az volt a cél, hogy próbája meg bemutatni őt a rajongóknak, a világnak olyannak, amilyen a való életben. Így ismerjük meg Jackiet, mint személyiséget, mint társat, munkatársat, apát, gyereket, valójában egy egész életet.

Számomra korábban Jackie a leghíresebb kínaiként jelent meg, aki még Burce Lee-t is megelőzi ezen a listán. Először a Részeges karatemester című filmben figyeltem fel rá, ahol már látszott a tehetsége, de még nem volt több, mint egy jól kvalifikált kínai színész/kaszkadőr/kung-fu mester. Ezt követően kezdett érdekelni a pályája, amit egészen napjainkig figyelemmel is kísérek. Amikor lehetőségem volt rá elmentem moziba nevetni egy kicsit ezen a csetlő-botló, de nagyon jó képességekkel rendelkező emberkén. Valahogy számomra mindig egy modern kori Chaplinként jelent meg, mely érzésemre az önéletrajza csak ráerősített. 

A könyv érdekessége, hogy Jackie Chan  együtt írta, vagyis folyamatosan javítgatta, kiegészítette a történeteket Zhu Mo-val. Ez pedig nagyon jót tett a könyvnek, mert egy remek stílus társult a valós Jackie történettel. 
Mindig tartott tőle, hogy a rajongók nem a valódi személyiségét látják, ezért engedte, hogy barátja, Zhu Mo megírja ezt az életrajzi kötetet, amit szerintem nagyon jó időpontban tárt a világ elé. 

Nagyon érdekes volt, hogy a könyvben rengeteg hibáját, botlását tárja az olvasók/rajongók elé, persze apránként adagolva, ami így nem volt nyomasztó olvasás közben. Igazából nem szépíti, hogy bizony sok olyan alkalom volt, amikor fellengzősen, bután viselkedett és a környezete szenvedett tőle, főleg a felesége. Azonban a hihetetlen életereje, humora és jószívűsége valahogy mindig átsegítette a nehézségeken, és a környezetében lévő emberek, ha időnként el is távolodtak tőle, valahogy mégis visszataláltak hozzá. 

A kötet hosszú időn keresztül készült, ami véleményem szerint csak jót tett az összeállításnak, hiszen nem egy elkapkodott, száraz, csupán életrajzi adatokat az olvasó elé táró könyv, hanem inkább egy élet történetének színes gyűjteménye. 

Ezek a kiragadott történetek Jackie életének eltérő szakaszaiból kerülnek az olvasó elé, de valamilyen kronológiai sorrendet próbál tartani az író, igaz többször történik visszautalás. Ez utóbbi miatt néha azt érezhetjük, hogy kicsit csapong az író, és néhol valóban fölöslegesek az ismétlések, de ez nem vont le az olvasás élvezeti értékéből. 

A gyermekkora, amely számára meghatározó volt elég részletesen kerül bemutatásra, hiszen ezekből az alapokból építkezett élete során, egyértelműen átérezhető volt, hogy számára mennyire meghatározó évek voltak a gyermek- és fiatalkori évei. Ezt követően betekintést nyerhettünk az éppen harcművésszé, koreográfussá váló fiatal feltörekvő színész életébe, amikor az önzés és a csillogás, majd a mélység volt a meghatározója a mindennapjainak. 
Végigkövethetjük ahogy egy tékozló, a mának élő emberből igazán odafigyelő, precíz felnőtt válik, aki hajlandó volt felülvizsgálni önmagát, ezáltal egy új utat kijelölni önmaga számára.

A családjáról továbbra is óvatosan mesél, de azért nem maradunk érdekes történetek nélkül e tekintetben sem. 

A munkamorálja egyértelműen kulcsfontosságú szerepet tölt be az életében, ahogy a könyvben is, mivel a munka folyamatosan visszatérő eleme a mondandójának. 
Elmondja, hogy számára mit jelent a munka, mit vár el másoktól és milyen módszereket alkalmaz egy-egy forgatás során. Számomra ez a teherbírás igazán példaértékű volt, lehet tőle tanulni. 

Ami a munkával kapcsolatban még érdekes volt - már láthattunk egy-egy kiragadott pillanatot a filmjei végén - a sérüléseinek összegzés. Hihetetlen akaraterő, kitartás jellemzi. 

Remek történeteket tárt fel az író és a mesélő, azaz Zhu Mo és Jackie Chan.




Összességében




Nagyon szerettem, hogy egy ilyen összetett, érdekes és színvonalasan megírt életrajzot olvashattam Jackie Chan-ről, akit eddig csak a képernyőn megjelenő vicces, erős, okos Jackieként ismertem meg. Egy teljesen új embert fogok látni ezután a vásznon, hiszen megismertem a valódi Jackie Chant-t, legalábbis személyiségének azon részét, ami ténylegesen a világra tartozik. 
Több, mint egy hivatalos önéletrajz, sokkal többet ad magából az igazi Jackie-ből, mint az 1998-ban megjelent hivatalos önéletrajza, az Íme, Jackie Chan. Visszatekintés az életére, annak hibáival és szépségeivel együtt, mert igazából a hibái ellenére is őszinte tudott maradni önmagával és a világgal szemben is. 

Ami számomra kicsit negatív volt, az a többször visszatérő ismétlés, visszatérés a korábban már elmondottakhoz, más nézőpontból megírva. 

Pozitívumként kell megemlítenem, hogy kellemes stílusban megírt önéletrajz, amely olvastatja magát, és az sem zavaró, hogy teszi mindezt 400 oldalnál is hosszabb terjedelemben. Élvezhető, érdekes és igazán Jackies önéletrajz, ami valójában az életének apró történeteiből összeálló gyűjtemény. Tetszett, hogy több résznek is volt tanulsága, amit Jackie levont, de az olvasók is tudják hasznosítani az általa megélt, átélt eseményeket.
A végén pedig egy fotógyűjteményt is át tudunk lapozni, hogy az olvasottakhoz arcokat is tudjunk társítani. 



A könyvet köszönöm a Kossuth Kiadónak

Megjelenés éve: 2018
Eredeti Cím: Growing Old Before Growing Up
Oldalszám: 464
Kötés: keménytáblás
Fordította: Madaras Réka, Papp Melinda



0 megjegyzés:

 

Könyvlelő Published @ 2014 by Ipietoon