A magánkiadók bármit kiadnak?
Interjú az Álomgyár Kiadó két vezetőjével
A focihoz mindenki ért, tartja a mondás. Már hallottuk ennek egy másik
változatát is, miszerint mindenki ért a focihoz és könyvet is ír. Évente több
ezer új szerző próbálkozik eljutni az olvasókhoz, de vajon milyen sikerrel?
Erről kérdeztük az álomgyár kiadó két vezetőjét.
Kérdés: Sokan azt gondolják, hogy a magánkiadásba olyan emberek vágnak bele, akiket a kiadók elutasítanak, így a könyveik gyenge minőségűek. Igaz ez?
Gönczi Péter
(álomgyár kiadó): Ez abszolút nem igaz. De ahhoz, hogy ezt el tudjam magyarázni, fontos
ismerni a könyvkiadás működését. A hagyományos könyvkiadásban a kiadó
leszerződik a szerzővel, megfinanszírozza a kiadás költségeit (szerkesztés,
gyártás, marketing), kifizet 6-8 % szerzői jogdíjat a szerzőnek és bízik benne,
hogy az eladásoknak köszönhetően megtérül a kiadás. Mivel ez komoly kockázat, a
kiadók teljesen kezdők könyveit a legritkább esetben merik megkockáztatni.
Inkább nemzetközi könyveket keresnek, vagy olyan szerzőket, akik már akár az
élet egyéb területein elértek valamit. Mivel a hagyományos kiadók a legtöbb
esetben elolvasás nélkül utasítják el a beérkezett kéziratokat, így a lelkes
kezdő íróknak nem marad más lehetőségük a könyvkiadásra, mint hogy a
magánkiadás felé forduljanak.
Kérdés: Tehát a magánkiadók nem mérlegelnek, hanem mindent kiadnak?
Nagypál
Viktor (álomgyár kiadó): Kétféle magánkiadás van. Vannak magánkiadók akik
ingyen, vagy néhány ezer forintért ígérnek "kiadást". Mi ezt inkább
"magángyártásnak" nevezzük, mert ilyen alacsony díjért nehezen
elképzelhető, hogy profi szerkesztők, korrektorok vagy tördelők dolgoznának a
könyvön. Ezen kívül léteznek magánkiadók vagy könyvkiadók, ahol a jelentkezők
könyvei ugyanazokon a fázisokon esnek át, mint a hagyományos kiadók könyvei,
csak a finanszírozó, ebben a modellben, maga a szerző. Természetesen, ebben az
esetben is szigorú elbírálás alá esik a kézirat és csak a legjobbak kapják meg
a lehetőséget a megjelenésre.
Kérdés: Be lehet jutni ilyen könyvekkel a nagy könyves hálózatokba?
Nagypál
Viktor (álomgyár kiadó): Ez egy nagyon jó kérdés. Az emberek csak néhány nagy
kiadót tartanak számon. Sokszor úgy vannak egy könyvvel, hogy nem is
emlékeznek, hogy melyik kiadóé, de azt tudják, hogy hol vették. Így a
kereskedőknek bizony figyelniük kell, hogy milyen könyvet raknak ki a
polcaikra. A "magángyártásban" készülő könyvek nagy része sajnos soha
nem kerül be a boltokba, de sok szerzőnek nem is ez a célja. "Írtam
valamit és szeretném, ha az ismerősök kézbe fognák."
Kérdés: Tudtok olyan ismert szerzőt mondani, aki magánkiadással kezdte?
Gönczi Péter
(álomgyár kiadó): Elég
sokat, itthon például Oravecz Nórát lehet említeni. Nemzetközileg is ismerünk
nagy neveket, például Mark Twain, Stephen King vagy éppen John Grisham. A nagy
könyvkiadók szívesen szemezgetnek a magánkiadók kínálatából, hiszen ha valaki
már megmutatta, hogy mit tud és vannak olvasói, akkor már nem jelent akkora
kockázatot a kiadóknak.
Kérdés: Mire érdemes figyelni, amikor valaki elküldi a kéziratot egy
magánkiadónak?
Nagypál
Viktor (álomgyár kiadó): Fontos, hogy csak kész kézirattal érdemes jelentkezni. A szerkesztők
az első néhány fejezetből nem tudnak véleményt mondani egy kéziratról. Legalább
egy egyoldalas szinopszist is kell csatolni. Szerencsés, ha a szerző az
ismerősi körben megszondáztatja a kéziratot, mert az ő véleményük sokat
segíthet. Ezen kívül nem csak az fontos, hogy a kézirat jó legyen, hanem hogy
eladható is. Jó, ha a szerző átgondolja, hogy kiknek írta a könyvet, ki a
célközönsége. Nincs olyan, hogy egy könyv mindenkinek szól.
Kérdés: Mennyi fogy a magánkiadásos könyvekből? Veszi ezeket egyáltalán valaki?
Gönczi Péter
(álomgyár kiadó): Amennyiben
színvonalas az elsőkönyves szerző könyve, úgy több száz is elfogyhat, olyanra
is van példa, hogy a könyvesboltok sikerlistáit ostromolják. Akkor
"sikeres" egy magánkiadásban készült könyv, ha egy átlagos olvasó nem
tudja megmondani, hogy azt hagyomágyos kiadó készítette vagy egy magánkiadó.
Egy ismeretlen szerző könyvét mindenképpen nehezebb eladni, éppen ezért fontos,
hogy lehetőség szerint alacsony áron kerüljön a boltokba és hogy a kiadó
marketinggel támogassa meg a könyvet. Megvannak azok a szakmai fortélyok,
amelyeket nyilván egy kezdő szerző nem ismer, de egy tapasztalt kiadó igen.
Az
álomgyár kiadót 2012-ben alapította Nagypál Viktor és Gönczi Péter. Első
évükben még csak 5, 2013-ban 10, tavaly pedig már 15 könyvük volt. Facebookon
már több, mint 10 000 rajongójuk van. Saját könyveik mellet olyan ismert
emberek könyveit is terjesztik a könyvesboltokban, mint például Növényi
Norbert.
Az interjút a Kiadó bocsátotta a rendelkezésemre
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése